söndag 11 juni 2017

Politik med F! på Spånga IP


Victoria Kawesa från Feministiskt Initiativ talar på Politikerveckan i Järva.
Det är den 10:e juni och jag och min farsa tar oss till Spånga IP. Det är nu dock inte för något idrottsevenemang vi är där. Det är faktiskt så att Feministiskt Initiativ har sin dag under Politikerveckan i Järva. Eftersom det är den första dagen under denna politikervecka, så får vi oss ett öppningstal av Alice Bah Kuhunke. Hon pratar om mänskliga fri- och rättigheter, hot mot demokratin genom de våldshandlingar som sker både på nära och långt håll. Vidare nämner hon "demokratiska klyftor" som är en verklighet i Sverige. Det är lågt valdeltagande i många socioekonomiskt utsatta områden. Så, att det anordnas en politikervecka i Järvaområdet i Stockholm är ett alldeles utmärkt initiativ!
Efter det tar vi, jag och farsan, oss en korv samt en kopp kaffe. Vi tar oss sedan till en mindre scen där det ska hållas en debatt/samtal med temat "Sviker feminister kvinnorna i förorten?" Detta var på förhand en mycket intressant programpunkt som jag hade sett fram emot. Men tyvärr införlivades det inte. Bl.a. genom teknikaliteter som att ljudet från den stora scenen tog över volymmässigt. Så farsan som är döv på ena örat hade nog väldans svårt att hänga med. Även jag med båda öronen intakta hade det svårt. Sedan tycker jag att jag inte fick några svar på frågan om feminister sviker kvinnor i förorten. För det är här jag skulle vilja ha svar, eller riktningar hur en kan tänka. Jag själv kallar mig feminist (är även medlem i F!) och ser ett verkligt (och teoretiskt) problem om hur vi ska komma bort från machokulturen, våld i hederns namn osv. Det avslutades dock med en viktig poäng: att kräva sin rätt (som kvinna) är både provocerande och farligt. 
Innan jag lyssnade på avslutningstalet av Victoria Kawesa så skjutsade jag hem farsan. Är man 86 år så orkar man inte hur mycket som helst. Dock hade vi ett litet kort givande samtal, han och jag, om klass och jämställdhet då och nu. Kontentan från honom blev att det "är ju gubbarna" som måste ändra sig! 
Victoria Kawesa, som är uppvuxen i Järvaområdet, vet vad hon pratar om när hon nämner att politikerna måste jobba på att få bort rasism, våld och antifeminism från vårt samhälle i allmänhet och i "orten" i synnerhet. Feministiskt Initiativ, med deras feministiska och antirasistiska agenda, har en viktig del och plats i denna svenska politiken och det framför Victoria Kawesa med emfas och med all rätt.
Frågor som jag får med sig är: Varför använder män våld? Varför hamnar visa unga män/pojkar i kriminalitet? Hur hittar jag svaren på dem? Jag vet inte...

Tack till Global Village, den partipolitiskt och religiöst obundna förening som står bakom politikerveckan i Järva!

ps. Här kan du läsa varför F! bojkottar Almedalen.

Text & bild: Jonas Persson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar